تحقیق و توسعه، آغازگر تحول در صنعت خودروسازی
۰۷ شهریور ۱۳۹۶

تحقیق و توسعه، آغازگر تحول در صنعت خودروسازی

اخبار داخلی – تحقیق و توسعه، آغازگر تحول در صنعت خودروسازی…

 

DSC_0026
نظارت بر کیفیت محصول در شرکت مگاموتور از اولین مراحل تامین مواد اولیه و ساخت و تولید قطعات آغاز می شود و تا رسیدن محصول به دست مشتری نهایی ادامه می یابد و تلاش برای افزایش کیفیت محصولات در کنار افزایش آمار و رسیدن به برنامه تولید هیچگاه متوقف نمی شود. در این مسیر معاونت تحقیق و توسعه مگاموتور آغازگر تغییر و تحول خواهد بود و با بازبینی نقشه قطعات و ارائه طرحهای جدید در افزایش سطح کیفی قطعات و بالا بردن رضایت مشتریان نهایی از مجموعه قوای محرکه تولید شده مگاموتور، نقش عمده ای را ایفا می کند.
با محمدرضا بهاری کارشناس مسئول مدیریت طراحی گیربکس و مدیر پروژه طراحی و توسعه مجموعه دیسک و صفحه کلاچ جدید و بلبرینگ های تقویت شده دو سر شفت اولیه گیربکس تیبا به گفتگو نشسته ایم که می خوانید؛

 

-        در باره زمان شروع و ضرورت هایی که منجر به شروع این پروژه گردید، بفرمایید.

 

پروژه طراحی کلاچ و بلبرینگ های جدید دو سر شفت اولیه گیربکس تیبا از اواسط سال ۹۴ در معاونت تحقیق و توسعه براساس بازخوردهایی که در مورد نیروی بالای پدال کلاچ، عمر کوتاه مجموعه دیسک و صفحه کلاچ و عمر کوتاه بلبرینگ های دوسر شفت اولیه گیربکس تیبا از طرف مشتریان دریافت می شد، تعریف و آغاز گردید.

 

در این ارتباط و طبق بررسی های صورت گرفته و بدلیل وجود محدودیت در فضای محفظه کلاچ تیبا (بدلیل قرارگیری مجموعه استارت روی پوسته کلاچ)، طرح استفاده شده برای مجموعه دیسک و صفحه کلاچ دارای برخی اشکلات بود که منجر به بروز مشکلاتی مثل نیروی بالای پدال کلاچ، عمر کوتاه مجموعه کلاچ و بد جاروی دنده ها (بویژه دنده یک و دو) می شد. این مشکلات در نهایت منجر به نارضایتی مشتری و افزایش هزینه های قطعات برگشتی می گردید.

 

-        چه اقداماتی در این پروژه صورت گرفت؟
در این پروژه پس از انجام مطالعات اولیه و جانمایی مجموعه کلاچ های مختلف در محفظه کلاچ فعلی گیربکس تیبا، مشخص گردید که شرط لازم جهت استفاده از مجموعه دیسک و صفحه کلاچ مناسب، تغییر موقعیت استارت از روی پوسته کلاچ به موقعیت جدید می باشد. این امر سبب افزایش محفظه کلاچ می شود. بدین منظور ضمن طراحی یک مجموعه استارت جدید در موقعیت قرارگیری جدید، طرح پوسته کلاچ تغییر یافت و قالب ریخته گری آن طراحی و ساخته شد.
به منظور اجرای پروژه مذکور، قطعات دو محصول گیربکس تیبا و موتور تیبا و همچنین برخی از قطعات شرکت سازه گستر دچار تغییر طراحی شده اند که شرح آنها در ذیل آورده شده است:
·        تعداد ۱۴ قطعه از مجموعه گیربکس تیبا (شامل پوسته کلاچ، پوسته گیربکس، شفت اولیه، بلبرینگ های دوسر شفت اولیه و غیره)
·        تعداد ۷ قطعه از مجموعه موتور تیبا (شامل مجموعه فلایویل، مجموعه دیسک و صفحه کلاچ و غیره)
·        تعداد ۵ قطعه از مجموعه قطعات شرکت سازه گستر (شامل مجموعه استارت، دسته سیم دینام و استارت، دسته سیم اصلی جلوی خودرو و غیره)
همچنین خطوط مونتاژ موتور تیبا و گیربکس تیبا در شرکت مگاموتور به شرح ذیل دچار تغییر شده اند:
·        تعداد ۱۶ ایستگاه از خط مونتاژ گیربکس تیبا (پرسکاری پوسته کلاچ، خط فرعی مونتاژ شفت اولیه، دستگاه شیم گذاری گیربکس، دستگاه تست نشتی، دستگاه تست تعویض دنده، دستگاه تست انتهای خط، ایستگاه تخلیه واسکازین و غیره)
·        تعداد ۶ ایستگاه از خط مونتاژ گیربکس تیبا ( شامل تجهیزات مونتاژ پیچهای مجموعه فلایویل، تجهیزات مونتاژ پیچهای مجموعه کلاچ، دستگاه تست موتور تیبا و غیره)
در این پروژه پس از طراحی قطعات جدید و نمونه سازی اولیه آنها، تست های صحه گذاری محصولات جدید انجام و قالبهای مورد نیاز قطعات، طراحی و ساخته شده است. همچنین بدلیل تغییرات اساسی در برخی از قطعات مثل پوسته کلاچ و پوسته گیربکس، خطوط ماشینکاری این قطعات در شرکتهای تامین کننده، دچار تغییرات شده و ابزارهای جدید ماشینکاری تامین شده است.
-        این پروژه تا زمان بهره برداری چه مراحلی را گذراند؟ میزان موفقیت در این پروژه را چگونه ارزیابی می کنید؟
پروژه فوق پس از طی مراحل طراحی، نمونه سازی و تست و صحه گذاری، در اواخر سال ۹۵ توسط شرکت سایپا تایید و جاری سازی شد. پس از طی این مراحل محموله یکروز خط محصولات جدید (موتور و گیربکس) به تعداد ۲۰۰ دستگاه در اواخر سال ۹۵ به شرکت سایپا تحویل و جهت اخذ بازخوردهای مورد نیاز به مشتریان تحویل شد.
از اوایل سال ۹۶ تولید آزمایشی محصولات جدید موتور و گیربکس در شرکت مگاموتور آغاز شده و طبق برنامه در سال ۹۶ کل تولید قوای محرکه تیبا (X200) با موتور و گیربکس طرح جدید تولید خواهد شد.
همچنین طبق بازخوردهای دریافتی از شرکت سایپا و سایپا یدک، استفاده از قوای محرکه جدید تیبا اثر بخشی مناسبی در افزایش رضایت مشتریان داشته است.
-چه میزان از توانایی های علمی پرسنل مگاموتور در این پروژه استفاده شد؟
در پروژه فوق تمامی مراحل پروژه از قبیل مطالعات اولیه، طراحی قطعات جدید و تهیه نقشه های ساخت قطعات و مجموعه ها، طراحی و ساخت فیکسچرهای تولیدی خطوط مونتاژ گیربکس و موتور و غیره، بدون استفاده از شرکتهای مشاور و طراح خارجی و توسط کارشناسان معاونت تحقیق و توسعه و مهندسی و با پشتیبانی همکاران معاونت های بازرگانی و تامین (زنجیره تامین مگاموتور) انجام شده است. این امر ضمن صرفه جویی مالی قابل توجه در شرکت مگاموتور، موجب افزایش توان و دانش طراحی کارشناسان شرکت مگاموتور شده که در پیشبرد پروژه های آتی شرکت مگاموتور مثل SP100 و SP0 بسیار اثر بخش خواهد بود.
آیا این پروژه در همین سطح در کشور های صاحب صنعت خودرو در دنیا دنبال می شود یا در آن کشورها، پیشرفته تر است؟
در طراحی کلاچ برای یک خودرو، مشخصات فنی خودرو و موتور آن در طراحی مجموعه کلاچ مناسب، تاثیر گذار می باشد. همچنین محدوده قیمتی خودرو در طراحی مجموعه کلاچ می بایست در نظر گرفته شود. با توجه به موارد فوق و در نظر گرفتن نتایج تستهای انجام شده، به نظر می رسد مجموعه کلاچ طراحی شده مناسب می باشد.
بررسی خودروهای خارجی موجود در بازار ایران نیز نشان دهنده این موضوع می باشد که مجموعه کلاچ طراحی شده برای خودرو تیبا (پلتفرم X200) از منظر پارامترهای عملکردی و دوام، مشابه با کلاچ خودروهای خارجی می باشد.
لازم به توضیح است که تکنولوژی های جدیدی مانند کلاچ های خود تنظیم شونده (SAC) و فلایویلهای دارای دو جرم (DMF) در طراحی مجموعه کلاچ و مجموعه فلایویل خودروهای گران قیمت مورد استفاده قرار می گیرد که استفاده از آنها در پلتفرم X200 منجر به افزایش قیمت زیاد محصول خواهد شد.
-        در خصوص نقاط قوتی که در راستای این پروژه با آن روبرو شدید بفرمایید.
بارزترین نقطه قوت این پروژه استفاده از توان و ظرفیت کارشناسان شرکت مگاموتور در طراحی و تولید محصول جدید بوده است. این امر منجر به افزایش توان تخصصی آنها و همچنین افزایش اعتماد به نفس در انجام پروژه های آتی شده است.
Top