در گفتگو با مهندس قاسمی معاون مهندسی مگاموتور مطرح شد:/ از پیگیری طرح جامع توسعه مگاموتور در حوزه زیرساخت، خطوط و محصول تا دسترسی به دانش سیستم مدیریت موتور و بومی سازی تولید ECU
۲۷ فروردین ۱۳۹۶

در گفتگو با مهندس قاسمی معاون مهندسی مگاموتور مطرح شد:/ از پیگیری طرح جامع توسعه مگاموتور در حوزه زیرساخت، خطوط و محصول تا دسترسی به دانش سیستم مدیریت موتور و بومی سازی تولید ECU

طرح جامع توسعه مگاموتور در حوزه زیرساخت، خطوط و محصول از ابتدای سال ۹۵ و با هدف یکپارچه سازی کلیه فعالیت های شرکت تا افق سال ۱۴۰۴ و بر اساس استراتژی های کلی شرکت سایپا و همچنین سیاست های وزارت صنایع و معادن برای صنعت خودرو در دو فاز ماموریت های کوتاه مدت دو ساله و ماموریت های بلند مدت (افق ۱۴۰۴) ارائه شده است.

به گزارش روابط عمومی مگاموتور، مهندس علیرضا قاسمی معاون مهندسی مگاموتور در توضیح طرح جامع توسعه مگاموتور در حوزه زیرساخت، خطوط و محصول گفت: این طرح با توجه به پیش بینی تقاضا، صادرات و واردات خودروهای سبک تا سال ۱۴۰۴، پلتفرم سایپا و همچنین محورهای رشد متوازن و مستمر، ارزش پایدار ذینفعان، هزینه رقابتی، برند برتر ایرانی و ریسک کمینه سهامداران به عنوان محورهای راهبردی سایپا تهیه گردیده است و پس از مطالعه و شناخت الزامات و قابلیت های مگاموتور جهت توسعه کمی و کیفی و ایجاد ارزش افزوده، کلیه پروژه ها و فعالیت ها شناسایی و مطرح گردیدند.

معاون مهندسی مگاموتور با اشاره به اهداف طرح جامع توسعه مگاموتور در حوزه زیر ساخت، خطوط و محصول گفت: این طرح از ابتدای سال ۹۵ و با هدف یکپارچه سازی کلیه فعالیت های شرکت تا افق سال ۱۴۰۴ و بر اساس استراتژی های کلی شرکت سایپا و همچنین سیاست های وزارت صنایع و معادن برای صنعت خودرو در دو فاز ماموریت های کوتاه مدت دو ساله و ماموریت های بلند مدت (افق ۱۴۰۴) ارائه شده است که در فاز یک، حفظ و ارتقا کیفی خطوط تولیدی فعلی و توسعه خطوط و زیرساخت های تولیدی جهت محصولات آتی و در فاز ۲، شناخت مزیت های مگاموتور در کسب و کار تولید قوای محرکه و ایجاد فرصت های اقتصادی در توسعه کسب و کار قوای محرکه دنبال خواهد شد.

قاسمی با بیان اینکه این طرح در حال حاضر در مرحله تایید نهایی فاز مطالعاتی قرار دارد گفت: تصویب  و اجرای طرح فوق نیازمند اجرای پروژه های متعددی است که هر کدام با توجه به تخصص و حوزه فعالیت نیاز به یک مدیر پروژه مجزا دارد. فاز طراحی توسعه مگاموتور با همکاری معاونت های تضمین کیفیت، تحقیق و توسعه و راهبردی تهیه شده است و با توجه به تقسیم این پروژه به بخش های کوچک تر در آینده همکاری های بیشتری در این زمینه وجود خواهد داشت و هر معاونت متناسب با وظایف خود مشارکت خواهد داشت، البته در حال حاضر بخش هایی از طرح مانند پروژه کوپلینگ موتور و گیربکس X200 با توجه به اولویت به مرحله اجرا رسیده است.

وی افزود: انتخاب و توسعه خانواده موتور خودرو SP100، انتخاب و توسعه خانواده گیربکس خودرو SP100راه اندازی خطوط مونتاژ موتور، گیربکس و اکسل SP100، برنامه های بهبود و ارتقا کیفی فرآیند تولید محصولات فعلی، اخذ دانش فنی و راه اندازی خطوط مونتاژ گیربکس اتوماتیک، توسعه و مونتاژ موتور X200 بهبود یافته، توسعه گیربکس CVT برای محصولات خانواده X200

وی افزود: توسعه محصولات نیسان، برنامه های بهبود فضا و تجهیزات انبار و لجستیک و توسعه کمی و کیفی تولید دنده های گیربکس از ویژگی ها و دستاوردهای طرح جامع توسعه مگاموتور در حوزه زیر ساخت، خطوط و محصول است که امیدورایم با همکاری همه همکاران به تمامی اهداف این طرح دست یابیم.

مهندس قاسمی، معاون مهندسی مگاموتور در ادامه با بیان اینکه امروز توانسته ایم به دانش فنی طراحی و ساخت ECU در داخل کشور دست یابیم گفت: از سال ۹۲ با توجه به اعمال تحریم از سوی شرکت های خودرو ساز غربی و تهدید نابودی صنعت خودرو در ایران، شرکت مگاموتور در راستای تبدیل این تحریم به فرصت مناسب، تمام توان فنی و دانش خود را جهت راه اندازی یک منبع تامین داخلی بر پایه دانش بومی بکار گرفت و در کنار شرکت کروز بعنوان وارد کننده این قطعه در آن زمان، شرکت صنایع قطعات الکترونیک بعنوان منبع داخلی در نظر گرفته شد.

وی افزود: این پروژه بصورت  تیمی، متشکل از واحد پژوهش و توسعه، مهندسی، کیفیت و تامین و با پیگیری مجدانه با هدف دسترسی به دانش سیستم مدیریت موتور و بومی سازی تولید  ای سی یو  در داخل کشور و در راسنای اشتغال زایی جوانان هموطن، کاهش میزان خروج ارز از کشور، مصرف قطعه ایرانی، افزایش اعتماد به نفس تولید کننده ایرانی، دسترسی سریع و راحت و آسان و ارزان و کنترل کلیه مراحل تولید با توجه به استاندارد های روز آغاز گردید و در حال حاضر بعد از گذشت سه سال فعالیت مستمر و اخذ تاییدیه کیفی و عملکردی در مرحله تولید انبوه قرار گرفته است و اولین محموله تولید شده در دیماه سال ۹۵ دریافت شد.

قاسمی در پایان افزود: لازم به ذکر است طراحی و تولید کلیه بردهای مربوط به ای سی یو در داخل کشور تولید شده است و ارز بری این قطعه فقط در حوزه تامین اجزای الکترونیکی از منابع خارجی است که امکان تولید آن در داخل کشور میسر نبوده است.

Top