مدیر طراحی و توسعه موتور مگاموتور:/ کاهش میزان مصرف سوخت و ارتقای استانداردهای آلایندگی با طراحی موتور بهبود یافته تیبا
۲۳ دی ۱۳۹۶

مدیر طراحی و توسعه موتور مگاموتور:/ کاهش میزان مصرف سوخت و ارتقای استانداردهای آلایندگی با طراحی موتور بهبود یافته تیبا

مهندس مجتبی آقا محمدی مدیر طراحی و توسعه موتور شرکت مگاموتور با اشاره به قوانین جاری در خصوص استانداردهای آلایندگی در سطح جهانی و کشور گفت: همزمان با وضع قوانین و الزامات قانونی، روندهای جهانی و توسعه فزاینده خودروسازان جهان در حوزه ارتقای سطح تکنولوژی موتورهای احتراقی به منظور کاهش میزان مصرف سوخت و ارتقای استانداردهای آلایندگی، در کشور ما نیز طی سالیان گذشته قوانین و استانداردهایی در این حوزه ها وضع شده و همه خودروسازان به منظور حفظ حیات محصولات خود ملزم به رعایت این استانداردها می باشند.

مدیر طراحی و توسعه موتور مگاموتور با اشاره به این قوانین گفت: یکی از قوانین مصوب لازم الاجرا در کشور ما،  میزان مصرف سوخت خودروهاست که معیار آن از سوی نهاد قانون گذار تعریف شده و هر دو سال یکبار به روز و اجرائی می گردد. بعنوان مثال از ابتدا دیماه سال ۱۳۹۸ برچسب مصرف سوخت ناوگان خودروهای سواری کشور بر اساس  انتشار CO2  به مقدار g/km 130تعیین شده است که نسبت به شرایط فعلی ۲۰ واحد کاهش پیدا خواهد کرد. همچنین قانون اجباری استاندارد آلایندگی خودروها از ابتدای سال ۹۸ از یورو۴ به یورو۵ ارتقا خواهد یافت.

آقا محمدی با تشریح ضرورت اجرای این پروژه افزود: در این راستا پروژه موتور بهبود یافته تیبا (M15GSI) با اهداف استراتژیک بهبود عملکرد موتور، کاهش مصرف سوخت و ارتقای سطح آلایندگی به یورو ۵ بر روی خودروهای ۲۱۲ و ۲۳۲ (کوئیک و ساینا) در اوایل سال گذشته در شرکت مگاموتور تعریف شد. تیم پروژه متشکل از معاونت های پژوهش، مهندسی، تأمین، کیفیت، تولید شرکت مگاموتور و همچنین  شرکت مشاور و نمایندگان شرکت های سازنده انتخاب گردید و شروع رسمی پروژه نیز از آبان ماه سال ۱۳۹۵ کلید خورد.

وی در ادامه گفت: پس از پشت سر گذاشتن مراحل طراحی، شبیه سازی، نمونه سازی و توسعه عملکردی، هم اکنون پروژه توسعه موتور M15GSI در مراحل پایانی تست های صحه گذاری عملکرد و دوام می باشد. مطابق آخرین برنامه زمانی اوایل بهمن ماه سال جاری، فاز توسعه موتور به اتمام خواهد رسید و بلافاصله فاز کالیبراسیون موتور و خودرو با موتور M15GSI شروع خواهد شد.

مدیر طراحی و توسعه موتور مگاموتور افزود: برنامه ریزی جهت تولید انبوه قطعات جدید توسط قطعه سازان داخلی، انجام اصلاحات در خطوط ماشینکاری و مونتاژ مگاموتور نیز به موازات انجام خواهد پذیرفت. زمان تولید انبوه خودروی کوئیک با موتور بهبود یافته M15GSI نیمه اول سال ۱۳۹۸ پیش بینی می­شود. همچنین با توجه به افزایش حدود ۶ درصدی گشتاور و افزایش ۱۰ در صدی توان موتورM15GSI ، این موتور بر روی پلتفرم­SP0 هاچ بک و سدان که سنگین­تر از خودروهای خانوادهX200 می باشند، نیز دارای کاربری خواهد بود.

وی در پایان به ویژگی های قابل توجه این موتور اشاره داشته و گفت: موتور بهبودی یافتهM15GSI با بهره گیری از تکنولوژی­های روز موتورهای احتراقی از جمله سیستم زمان بندی متغیر پیوسته سوپاپ­ها و نیز منیفولد هوای متغیر دارای جایگاه ممتازی در بین موتورهای ساخت داخل کشور می باشد.همچنین رینگ و یاتاقان کم اصطکاک، منیفولد دود استیل، بدنه یکپارچه ترموستات، پیستون و میل­بادامک جدید و … از ویژگی های موتور M15GSI می باشد.

 

 

Top