در گفتگو با مهندس امیری، قائم مقام ارشد مدیرعامل:/ برنامه های مگاموتور برای افزایش کیفیت محصولات
در راستای تحقق افزایش رضایت مشتریان بعنوان یکی از مهمترین مأموریتهای شرکت مگاموتور، چندین پروژه بهبود در حوزه های ارتقاء کیفیت محصول (موتور، گیربکس و اکسل) و ارتقاء آزمایشگاهها، سیستمهای مدیریت کیفیت و زنجیره تأمین مگاموتور تعریف گردید که همگی در حال انجام می باشد.
به گزارش روابط عمومی مگاموتور، مهندس مجید فهیمه امیری قائم مقام ارشد مدیرعامل مگاموتور با اشاره به اقدامات اخیر صورت گرفته در حوزه کیفیت گفت: در راستای افزایش سطح رضایت مشتریان محصولات مگاموتور و افزایش اثر بخشی برنامه های بهبود، کلیه پروژه ها با بررسی و شناخت نیازهای مختلف مشتریان و در قالب تیمهای کارشناسی مشترک با همکاری شرکتهای خودروساز و نتایج بازدیدهای دوره ای از تعمیرگاههای شرکت سایپا یدک و ارتباط مستقیم با مصرف کننده، تدوین و برنامه ریزی و برای تحقق افزایش رضایت مشتریان مگاموتور که یکی از مهمترین مأموریتهای شرکت مگاموتور می باشد، پروژه های بهبود متعددی در حوزه های ارتقاء کیفیت محصول (موتور، گیربکس و اکسل)، ارتقاء آزمایشگاهها، سیستمهای مدیریت کیفیت و زنجیره تأمین مگاموتور تعریف گردید.
مهندس امیری با بیان اینکه پروژه های تعریف شده در حال پیگیری و انجام می باشد، گفت: پروژه های”بهبود کیفیت و استاندارد نمودن طرح مجموعه دیسک و صفحه کلاچ ۲۱۵ میلیمتری تیبا” و “به ظرفیت رسانی گیربکس طرح بهینه (ND2)” به اتمام رسیده و تولیدی گردیده و پروژه های “یکنواختی تولید و تثبیت کیفیت قطعات EMS”، “کاهش صدای غیر عادی موتور”، “بهبود کیفیت سیستم ترمز و به ویژه دیسک ترمز”، “بهبود طرح و فرآیند خدمات پس از فروش مجموعه بازوئی سیبک”، “پیاده سازی و اجرای الزامات کیفی سایپا در حوزه تأمین کنندگان” و “برنامه ریزی و پیگیری تکمیل تجهیزات آزمایشگاهی” در مراحل انتهایی خود می باشد.
قائم مقام ارشد مدیرعامل با بیان اینکه در ارزیابی تأمین کنندگان، الزامات شرکت سایپا در برنامه های مگاموتور مورد استفاده قرار گرفته است، گفت: در راستای یکپارچه سازی و هماهنگی سیستمهای کیفی مورد استفاده با گروه خودروسازی سایپا، الزامات سیستم مدیریت کیفیت سایپا (S-SQR) در برنامه های ارتقاء تأمین کنندگان مگاموتور مد نظر قرار گرفته و در سال جاری بخش عمده ای از سازندگان بر این اساس ارزیابی شده اند. همچنین با ادغام خطوط پیمانکاری ماشینکاری و مونتاژ در مجموعه شرکت مگاموتور و یکسان سازی سیستمهای کیفی و هماهنگی بیشتر فرآیندهای داخلی، رشد کیفی در این حوزه ها نیز محقق گردیده است.
مهندس امیری با اشاره به اینکه در راستای اثر بخشی پروژه ها و با توجه به چالش های جدید کیفی، تجهیز آزمایشگاههای معاونت کیفیت یک ضرورت مهم می باشد، اظهار داشت: پیشرفت استقرار سیستم مدیریت کیفیت آزمایشگاهها بر اساس ISO 17025 و خرید و راه اندازی تجهیزاتی نظیر آزمون ( EMS از جمله ECU، سنسور اکسیژن و سنسور TDC)، آزمون دوام گیربکس و پیرسازی کاتالیست از این جمله است. ضمن اینکه، چشم انداز تعریف شده برای آزمایشگاه، کسب اعتبار بین المللی جهت ارتقاء کیفیت نتایج آزمایشگاهی می باشد که در اینصورت با گسترش حوزه مشتریان خارجی خود، علاوه بر اعتبار بخشی نتایج تست و آزمون در سطح بین المللی، افزایش کسب درآمد برای شرکت را نیز در پی خواهد داشت.
وی بهبودهای کیفی محصولات را پر اهمیت دانست و افزود: افزایش کیفیت عامل کاهش برگشتی ها، کاهش هزینه های تحمیلی به شرکت و افزایش رضایت مشتریان خواهد شد که هر دو موضوع، موجب بهینه سازی و مدیریت هزینه ها در شرکت می گردد که در این راستا، کاهش ۱۲ درصدی هزینه کلیم قطعات خدمات پس از فروش در سال ۱۳۹۶ نسبت به سال ۱۳۹۵، افزایش ۳ درصدی نمره رضایت مشتریان را در بر داشته است.
در پایان مهندس امیری قائم مقام ارشد مدیرعامل مگاموتور افزود: رویکرد مدیریت ارشد مگاموتور و سایپا در بهبود زیرساختهای سازمان و توجه به مسائل کیفی در کنار افزایش تولید، در قالب انجام پروژه های بهبود کیفیت در کل گروه مگاموتور و سایپا و شرکتهای تابعه و تخصیص بودجه های خاص به مسائل کیفی باعث کاهش مشکلات کیفی گردیده است. ضمن اینکه جهت ارتقاء مورد نیاز امروزی محصولات، سرمایه گذاری بر روی بهبود کیفیت قطعات استراتژیکی نظیر سر سیلندر، دنده ها، بلوک سیلندر، پوسته ها و راه اندازی تجهیزات شستشو در خطوط مونتاژ جدید با افزایش سطح اتوماسیون بروز و لازم برای حصول کیفیت قابل اطمینان و کاهش مشکلات اپراتوری با الگوبرداری از خطوط مونتاژ شرکتهای مطرح خارجی و داخلی، بعنوان یک راه حل مناسب جهت ارتقاء سطح کیفی محصولات و افزایش رضایت مشتریان در شرکت مگاموتور، سرلوحه اقدامات قرار گرفته است.