پروژه کالیبراسیون و الکتریکال خودرو کوئیکCVT از آغاز تا انجام
پروژه کالیبراسیون و الکتریکال خودرو کوئیکCVT با موفقیت انجام و برای اولین بار جدید ترین خودروی تولیدی شرکت سایپا همزمان با پیاده سازی گیربکس اتوماتیک CVT ، از سیستمهای الکترونیک متنوع نیز برخوردار شد.
به گزارش روابط عمومی مگاموتور ، مهندس آرش صدوقی مدیر تحقیقات الکترونیک مگاموتور با تشریح فعالیت های بعمل آمده در پروژه کالیبراسیون موتور و الکتریکال خودرو کوئیکCVT گفت: با آغاز پروژه کوئیک CVT و طراحی و ساخت قطعات مختلف خودرو و آماده سازی خودروهای نمونه اولیه (موسوم به میول) پروژه کالیبراسیون ECU در اوایل سال ۱۳۹۵ با استفاده از نسل جدید ECU شرکت کانتیننتال آغاز و پس از تنظیم بیش از نیمی از پارامترهای کنترلی ECU، کالیبراسیون بخش TCU با همکاری شرکت پانچ پاورترین بطور مشترک آغاز گردید.
مهندس صدوقی با بیان اینکه برخورداری از سیستم های الکترونیک متنوع همزمان با پیاده سازی گیربکس اتوماتیک CVT برای جدیدترین خودروی تولید گروه خودروسازی سایپا قابل اهمیت بوده و نشان از توانمندی علمی کارشناسان مگاموتور دارد گفت: پس از طراحی سیستم الکترونیک و برقی اعم از ماژولهای BCM و PEPS ، موتور خودرو کوییک به نسل جدید ECU های شرکت Continental به Easy_U2.5 که قابلیت کنترل دریچه گاز برقی را دارد مجهز گردید، بطوریکه برای اولین بار جدید ترین خودروی تولیدی شرکت سایپا همزمان با پیاده سازی گیربکس اتوماتیک CVT ، از سیستمهای الکترونیک متنوع نیز برخوردار شد.
در ادامه مهندس محمد محمدلو کارشناس مسئول کالیبراسیون قوای محرکه در خصوص نحوه اجرای فعالیتهای کالیبراسیون گفت: مرحله مهم در فرآیند کالیبراسیون خودوهای CVT ، مربوط به کالیبراسیون ECU خودرو MT عنوان کرد و افزود: قبل از شروع کالیبراسیون خودرو CVT جهت رسیدن به عملکرد مطلوب موتور و خودرو لازم است ابتدا ECU برروی خودروی نوع MT تا ۷۰ درصد بطور کامل کالیبراسیون شده و بعد کالیبراسیون خودرو CVT آغاز گردد. به همین منظور لازم است کالیبراسیون ECU خودرو MT شامل کالیبراسیون استارت سرد در دماهای مختلف -۲۵ الی ۲۵ درجه سانتیگراد، کالیبراسیون استارت گرم تا دمای ۵۵ درجه سانتیگراد و کالیبراسیون قابلیت رانندگی خودرو قبل از شروع کالیبراسیون خودرو مجهز به گیربکس CVT صورت گرفته باشد.
محمدلو اضافه کرد: با توجه به کالیبراسیون خودرو MT و تنظیم تعداد زیادی از توابع و متغییرهای کنترلی که در بالا به آنها اشاره شد، مرحله مقدماتی کالیبراسیون CVT انجام و برای این منظور ضرورت داشت تا ارتباط Data بین ECU و TCU برقرار گردد. لازم به ذکر است که ECU و TCU برای اینکه موتور و گیربکس CVT را همزمان کنترل نمایند لازم است تا از طریق CAN با هم در ارتباط باشند و اطلاعات متعددی را در خصوص پارامترهای عملکردی موتور و گیربکس و خودرو با یکدیگر تبادل نمایند. بنابراین یکی از فعالیتهای مهم انجام شده در این پروژه طراحی پروتکل و ماتریس CAN بود که با توجه به هزینه گزاف شرکتهای خارجی، این مهم با تکیه بر توان تخصصی پرسنل واحد الکترونیک و کالیبراسیون تحقیق و توسعه مگاموتور صورت گرفت.
وی افزود: با توجه به طراحی و پیاده سازی سیستم CAN ، کالیبراسیون ECU و TCU با همکاری مشترک شرکتهای Continental و Punch و مگاموتور به صورت سه جانبه صورت گرفت و در نتیجه کالیبراسیون قابلیت رانندگی خودرو CVT به منظور حرکت بهینه خودرو در شرایط کاری مختلف اعم از شروع حرکت خودرو و یا Take off، حرکت در شرایط ترافیک شهری، حرکت خزشی در ترافیک سنگین (حرکت و توقف)، حرکت در جاده، حرکت شتابدار، حرکت در جاده شیبدار انجام شد.
محمدلو با توضیح کوتاهی در خصوص کالیبراسیون Cruise control و Speed Limiter گفت: یکی از ویژگیهای این خودرو امکان استفاده از سیستم کروز کنترل و محدود کننده سرعت می باشد که با کالیبراسیون پارامترهای مربوط در ECU و TCU این فانکشن در خودروهای CVT فعال می باشد.
محمدلو افزود: با توجه به کالیبراسیون آلایندگی صورت گرفته این خودرو قابلیت اخذ استاندارد Euro5 را دارا می باشد و همچنین با توجه به اجباری شدن استاندارد EOBD ، کالیبراسیون این خودرو با استفاده از استاندارد مذکور انجام و تولید آن صورت گرفت.
وی با اشاره به نوآوریهای صورت گرفته در این پروژه در بخش کالیبراسیون و الکتریکال گفت: استفاده از سیستم کنترل دریچه گاز برقی و ECU نسل جدید ۳۲ بیتی Easy_U2.5، طراحی پروتکل و ماتریس CAN، استفاده از پروتکل ضد سرقت مگاموتور به جای پروتکل های قبلی بطوری که کد رمز ضد سرقت در اختیار مگاموتور باشد، پیاده سازی سیستم Cruise control و Speed Limiter، پیاده سازی سیستم BCM خودرو و پیاده سازی سیستم ورود و استارت بدون کلید (Keyless) از جمله نوآوری های صورت گرفته در این پروژه می باشد.