توسعه قوای محرکه آریا با موتور جدید N20 و گیربکس شش سرعته AT در مگاموتور
با تلاش بی وقفه کلیه همکاران، در نهایت با به نتیجه رسیدن پروژه خانواده موتور شرکت مگاموتور، موتور N20 شرکت DAE به عنوان اولین موتور از این خانواده، جهت استفاده روی خودروی آریا انتخاب و همکاری با شرکت مذکور جهت توسعه قوای محرکه N20 با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک آغاز گردید.
مدیر پروژه توسعه قوای محرکه آریا ، نسبت تراکم ۱۱.۵، توان ۱۴۵ اسب بخار، گشتاور ۲۰۴ نیوتن متر، استفاده از سیستم EGR ، استفاده از سیستم زمانبندی سوپاپ متغیر میلبادامک هوا و دود از نوع Mid-Lock و همچنین مصرف سوخت ویژه ترمزی بسیار مناسب را از ویژگیهای ممتاز این موتور برشمرد.
او همچنین پیشبینی نمود، با توجه به مشخصات ممتاز موتور N20 ، در کنار لذت رانندگی فوقالعاده خودرو آریا، مصرف سوخت پایین و آلایندگی در سطح استاندارد یورو۶ قابل دستیابی باشد.
نیکومنظری در ادامه گفت: این پروژه از اسفند ۱۴۰۲ آغاز شد و پس از انجام فرایندهای Adaptation و Integration قوای محرکه بر روی خودرو، اعمال تغییرات مورد نیاز روی مجموعه قوای محرکه N20 + 6AT جهت نصب در محفظه موتور خودروی آریا انجام گرفت.
وی افزود: به موازات جانمایی قوای محرکه روی خودرو، نسبت دنده دیفرانسیل گیربکس جهت استفاده در خودرو آریا نهایی گردید. همچنین سیستم تعویض دندهبرقی برای اولین بار در گروه سایپا روی این خودرو نصب و کالیبره شد. در حوزه الکترونیک نیز، قطعات EMS و شماتیک دیاگرام ECU توسط مدیریت طراحی الکترونیک نهایی و دسته سیم موتور متناسب با ECU طراحی گردید. جهت کالیبراسیون اولیه ECU و TCU خودرو، ۴ دستگاه آریا به کشور چین منتقل و پس از اتمام کالیبراسیون اولیه، تستهای ارتفاع و تابستانه این خودرو انجام گردید.
مدیر پروژه توسعه قوای محرکه آریا در ادامه با اشاره به لزوم تقویت سیستم ترمز این خودرو گفت: پس از ارائه طرح اولیه سیستم ترمز، نمونه سازی و ساخت قالب برای سیستم CBS جدید خودرو آغاز و اولین نمونه سیستم ترمز با ۲۵ درصد تقویت، تحویل سایپا گردید. از ویژگیهای سیستم ترمز این خودرو، استفاده از ترمز دستی برقی در اکسل عقب و تبدیل شدن سیستم تقویت خلاء از حالت مکانیکی به برقی است که موجب بهبود میزان مصرف سوخت نسبت به موتور پایه در چین میشود.
وی در پایان اظهار داشت: پس از نهایی سازی طرح، با پیگیری همکاران بازرگانی خارجی ۲۰ ست موتور از شرکت DAE دریافت و تولید فاز EP آغاز شد. در حال حاضر کالیبراسیون قوای محرکه خودرو در ایران با استفاده از خودروهای تولید شده در حال انجام است.