پروژه توسعه موتور جدید وانت زامیاد در مگاموتور کلید خورد
25 آذر 1397

پروژه توسعه موتور جدید وانت زامیاد در مگاموتور کلید خورد

پروژه توسعه موتور جدید وانت زامیاد ( M24BD 16V-IVVT ) با تکیه بر دانش کارشناسان معاونت تحقیق و توسعه شرکت مگاموتور آغاز شد

به گزارش روابط عمومی مگاموتور، مصطفی کوچک مدیر پروژه توسعه موتور جدید وانت زامیاد ( M24BD 16V-IVVT) با بیان ضرورت اجرای این پروژه گفت: با توجه به  الزامات قانونی اعلام شده در دو حوزه “آلایندگی خروجی از خودرو “(مطابق با استاندارد یورو ۵ )” و “مصرف سوخت خودرو” از سوی مراجع قانونی در تولید موتور Z24 در مگاموتور برای محصول وانت زامیاد، و همچنین قدیمی بودن موتور فعلی Z24 برای محصول فوق، توسعه یک موتور جدید جهت ادامه تولید و دستیابی به الزامات مربوطه ضروری و پروژه توسعه موتور جدید وانت زامیاد در دستور کار معاونت تحقیق وتوسعه مگاموتور قرار گرفت.

مصطفی کوچک با برشمردن استراتژی های ممکن در جایگزینی قوای محرکه وانت زامیاد گفت: در ابتدای این مسیر دو استراتژی خرید موتور از خارج و توسعه موتور بومی مورد بررسی قرار گرفت که راهکار اول به دلیل عدم استفاده از زنجیره تأمین داخلی و بالا بودن قیمت مردود و در نهایت استراتژی توسعه موتور بومی نهایی گردید که از مزیت های این شیوه می توان به استفاده بهینه از ظرفیت های تولید داخلی قطعات، ایجاد و حفظ اشتغال زایی، کسب دانش فنی، توسعه قوای محرکه محصول و بهره مندی آن بر روی محصولات دیگر اشاره نمود

وی با اشاره به مزیت های موتور توسعه یافته نسبت به محصول فعلی گفت: افزایش توان و گشتاور موتور M24BD نسبت به موتور Z24 به ترتیب ۴۰% و ۲۲% بوده، همچنین توان و گشتاور خروجی از موتور به ۱۰۵kW (143 اسب بخار) و ۲۲۵N.m خواهد رسید. مصرف سوخت خودرو مجهز به موتور جدید نیز در حدود ۱۶ درصد کمتر از محصول حال حاضر خواهد بود و خودرو قابلیت ارتقا تا استاندارد آلایندگی یورو ۶ را خواهد داشت.

کوچک در پایان یادآورشد: جهت دستیابی به این اهداف، قطعات اصلی قوای محرکه تغییر و این موتور مجهز به سرسیلندر ۱۶ سوپاپ (دو میل بادامک) همراه با سامانه زمانبندی متغیر بر روی میل بادامک هوا (VVT) خواهد بود و میل لنگ، شاتون، پیستون و بلوک سیلندر جهت کاهش وزن و اصطکاک درون موتور اصلاح می شود همچنین منیفولد هوای ورودی، پلاستیکی و مطابق با طرح های روز بوده و منیفولد دود خروجی نیز به کاتالیست CCC تجهیز می شود که عامل اصلی در دستیابی به استاندارد آلایندگی یورو۵ (قابل ارتقا تا یورو۶) است. در نهایت باید گفت که به موازات توسعه موتور، باید گیربکس خودرو نیز ارتقا یابد که توسط همکاران طراحی گیربکس معاونت تحقیق و توسعه در دست اقدام می باشد.

 

Top