کاهش هزینه در تعویض قطعات ECU در شرکت مگاموتور
19 اردیبهشت 1398

کاهش هزینه در تعویض قطعات ECU در شرکت مگاموتور

درپی بالا رفتن تعویض قطعات الکترونیکی خودرو، نظارت بر عیب یابی سیستم EMS  و تعویض قطعات ECU در دستور کار خدمات پس از فروش مگاموتور قرار گرفت و با انجام اقدامات نظارتی و آموزشی در سال۹۷، تعویض ECU به میزان بالایی نسبت به سال ۹۶ کاهش یافت.

به گزارش روابط عمومی مگاموتور، یکی از الزامات توسعه استفاده از سیستمهای الکترونیکی در خودروها توجه به حوزه خدمات پس از فروش و اطمینان از زیرساختارهای مناسب “آموزش شبکه خدمات پس از فروش” برای رفع ایرادات مرتبط با این نوع خودروها می باشد. تنوع بسیار زیاد ایرادات مرتبط با سیستمهای الکترونیکی که معمولا با روشن شدن چراغ هشدار دهنده در خودروها به راننده اعلام می شود، در صورت عدم تخصص کافی کارشناسان فنی شبکه خدمات پس از فروش منجر به بالا رفتن تعویض قطعات الکترونیکی مخصوصا قطعه ECU  شده و در برخی موارد با وجود تعویض قطعه مذکور، بدلیل عدم ریشه یابی صحیح، عیب اصلی همچنان باقی می ماند و در واقع قطعه ای گران قیمت بی دلیل تعویض گردیده است.

مهندس نادر اقدس فام، مدیر امور مشتریان و خدمات پس از فروش مگاموتور با بیان اینکه مطابق بررسی های آماری انجام شده در سال ۹۶ تعداد قطعات ECU  تعویض شده در شبکه نمایندگی های شرکت سایپا یدک نسبت به سال ۹۵ ؛ ۱۲۰ درصد افزایش داشته است گفت: با توجه به بالا رفتن قیمت این قطعه در سال ۹۷ و مشکلات تامین آن با توجه به تحریم های اعمالی بر خودروسازان، نظارت بر عیب یابی سیستم EMS و تعویض قطعات ECU در شبکه خدمات پس از فروش در دستور کار واحد خدمات پس از فروش شرکت مگاموتور قرار گرفت و در همین راستا با تشکیل کارگروهی متشکل از واحدهای فنی و گارانتی، امور مشتریان و توزیع قطعات شرکت سایپا یدک و واحد خدمات پس از فروش شرکت مگاموتور، تعویض قطعه ECU در شبکه سایپا یدک منوط به صدور مجوز گردید تا تعویض این قطعه پس از انجام مشاوره با کارشناسان فنی نمایندگی های سایپا یدک و  بررسی های لازم و صدور مجوز از سوی واحد خدمات پس از فروش مگاموتور انجام گردد.

مهندس اقدس فام ادامه داد: همچنین به منظور ردیابی شماره شاسی های مراجعه شده به شبکه و پایش نوع ایرادات عنوان شده در شبکه، برند ECU های معیوب و ایرادات مشاهده شده در آنها با هدف انجام بررسی های کیفی و آماری، نرم افزاری در واحد خدمات پس از فروش این شرکت برنامه نویسی و جاری گردید که سهم بسیار زیادی در پایش به موقع و صحیح پرونده های اعلامی از شرکت سایپا یدک ایفا نموده است.

وی نتیجه این اقدامات را کاهش ۴۴ درصدی تعداد قطعات ECU تحویل داده شده از سوی شرکت مگاموتور به شرکت سایپا یدک در مقایسه با سال ۹۶ عنوان کرد و گفت: با توجه به بالا رفتن قیمت این قطعه در سال گذشته و ارزبری بالای آن،  شاهد کاهش هزینه ۴.۲ میلیارد ریالی در تعویض قطعه ECU در گروه خودروسازی سایپا بودیم و امیدواریم این روند همچنان ادامه یابد.

مدیر خدمات پس از فروش و امور مشتریان مگاموتور در پایان افزود: به موازات نظارت های فنی انجام شده، آموزش کارشناسان فنی نمایندگی های سایپا یدک در زمینه عیب یابی صحیح و رفع عیوب سیستم EMS توسط کارشناسان واحد خدمات پس از فروش با همکاری شرکت سایپا یدک از سال گذشته آغاز شده و تا انتهای سال ۹۸ ادامه خواهد داشت که سهم چشمگیری در کاهش هزینه های برگشتی گروه خودروسازی سایپا و افزایش رضایت مشتریان خواهد داشت.

 

Top