کاهش هزینه قطعات قوای محرکه در گیربکس محصولات X100  و X200
16 تیر 1397

کاهش هزینه قطعات قوای محرکه در گیربکس محصولات X100 و X200

پروژه تغییرجنس واشرکاسه ای هوزینگ گیربکس با تلاش برای کاهش هزینه قطعات قوای محرکه در گیربکس محصولات X100  و X200 تعریف شد.

به گزارش روابط عمومی مگاموتور، مهندس داود افشار معاون مهندسی مگاموتور در تشریح این پروژه گفت: ایده اولیه انجام تغییرات از مقایسه محصولاتی مانند گیربکس مگان، L90 و گیربکس پژو ۲۰۶ بدست آمد و مطابق با گیربکس های مورد اشاره جنس واشرهای پشت دنده های مخروطی هرزگرد و سر پلوس از جنس فولاد به جنس پلیمری تغییرخواهد یافت و در مرحله اخذ تایید نهایی از شرکت سایپا می باشد

مهندس افشار با برشمردن مزایای این طرح گفت: ازمزایای استفاده از طرح جدید می توان به کاهش قیمت واشرهای مورد استفاده در مجموعه دیفرانسیل، کاهش وزن قطعات، درگیری نرمتر و بی صدا تر در گیربکس که یکی از پارامترهای مهم در افزایش رضایت بیشتر مشتری است اشاره کرد.

معاون مهندسی مگاموتور افزود: برای انجام صحه گذاری واشرهای جدید انجام آزمون Turning، که یک آزمون سختگیرانه برای ارزیابی عمر اجزاء داخلی هوزینگ می باشد، انجام گردیده است و با توجه به اینکه مطابق با پروژه های  جدید شرکت مگاموتور، پروژه بهبود موتور تیبا(M15 GSI)  در جریان می باشد، طبق پیش بینی گشتاور حداکثر در این موتور به  ۱۳۷ N.m خواهد رسید  لذا  در آزمون فوق  جانب اطمینان رعایت و در این آزمون حد اکثر گشتاور مقدار فوق در نظر گرفته تا ضمن انجام آزمون صحه گذاری، استفاده از این قطعه در تولید آتی نیز پوشش داده شود.

مهندس افشار افزود: جهت صحه گذاری تکمیلی علاوه بر آزمون Turning، آزمون پیمایش نیز برای قطعات انجام پذیرفت تا در شرایط مختلف رانندگی عملکرد گیربکس مجهز به واشرهای پلیمری مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی در پایان گفت: با توجه به نتایج حاصل شده در دو آزمون  یاد شده و مشاهده و بررسی قطعات پس از انجام هر دو آزمون، موفقیت پروژه تغییر جنس واشرهای کروی هوزینگ محصولات X100 ، X200  و SAIPA 151  برای شرکت مگاموتور محرز و مورد تایید قرار گرفته  و پروژه آماده مراحل انبوه سازی است.

Top