معاون کیفیت مگاموتور با تشریح عملکرد این معاونت گفت :/ پروژه های بهبود کیفیت با هدف افزایش سطح کیفیت، رضایت مشتری و کاهش کلیم تعریف و در مرحله اجراست
مهندس کربلایی رضا معاون کیفیت با اشاره به جایگاه ویژه مگاموتور بعنوان تولید کننده قوای محرکه سایپا به شرح روند تعریف پروژه های بهبود کیفیت موتور، گیربکس و اکسل و جزئیات این پروژه ها پرداخت و اظهار امیدواری کرد با حمایت های ویژه مدیریت ارشد مگاموتور و همیاری و همدلی همکارانمان در مگاموتور بتوانیم شاهد افزایش سطح کیفی محصولات مگاموتور، افزایش سطح رضایت خودروساز و در نهایت افزایش رضایت مشتری ها باشیم.
به گزارش روابط عمومی مگاموتور، حمید کربلایی رضا معاون کیفیت مگاموتور با تشریح روند صحه گذاری محصولات از مرحله تامین و تولید قطعه نزد سازندگان تا مونتاژ و تحویل محصول نهایی مگاموتور به مشتری گفت: گروه های کیفی روش های مختلفی در بررسی و صحه گذاری قطعات دارند، یکی از این روش ها توسط بازرسان کیفیت انجام می شود و موضوعات کیفی را گزارش داده و پیگیری می کنند. بخش دوم بررسی قطعات و مجموعه های از زمان ورود قطعات به مگاموتور انجام می شود و در این زمان گروه های کیفی اقدام به نمونه برداری از قطعات کرده و با استفاده از امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی مگاموتور به بررسی دقیق این قطعات می پردازند که شایان ذکر است قطعات از سازنده تا مصرف کننده در مگاموتور ردیابی و پایش می گردند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه پروژه های بهبود کیفیت براساس مطالعات و بررسی های صورت گرفته تعریف و به مرحله اجرا می رسد به بیان جزئیات این روند پرداخت و افزود: از دیگر فعالیت های واحد کیفیت بررسی پایش شاخص های کیفی بصورت هفتگی، ماهانه و فصلی است. این شاخص ها عبارتند از کلیم، رضایت مشتری، برگشتی از مشتری نهایی، خطوط و خودروساز در سه ماهه اول تحویل خودرو و برگشتی از خودروساز و نمره منفی که این نمره را یکی از شرکت های زیرمجموعه ایدرو اعلام می کند. در کنار همه اینها از مشتری نهایی نظرسنجی بعمل آورده و نتایج را در اختیار گروه های کیفی قرار می دهیم. همه این گزارشات و شاخص ها بصورت ماهیانه به واحد استراتژی اعلام و هدف گذاری ها توسط سایپا انجام می شود و براساس شاخص های ابلاغ شده از طرف شرکت سایپا، پروژه های بهبود در واحد تضمین کیفیت جهت رفع مشکلات، کسب رضایت مشتری بالاتر و همچنین کسب رضایت خودروساز تعریف و اجرایی می شود.
وی عمده مشکلات کم شدن سرعت کیفی سازی در سال های اخیر را مشکلات مربوط به تحریم و مشکلات اقتصادی عنوان کرد و گفت: باید گفت مشکلات ما پس از سال ۹۰ به دلیل موضوعاتی همچون تحریم، مشکلات مالی اقتصادی و همچنین عدم جایگزینی منابع تامین قطعاتی که قبل از تحریم با آنها همکاری داشتیم، شدت گرفت. بیشترین اثر این شوک بر روی سیستم EMS خودرو، مدولاتور، پلوس ها، بلبرینگ ها و قطعات با تکنولوژی بالا بود که انحصاری بودن تولید آن و همچنین بعلت نداشتن توجیه اقتصادی ساخت این قطعه در داخل کشور مشکلاتی در تامین این قطعه بوجود آورد که اولین پروژه بهبود در مورد داخلی سازی این قطعات تعریف و به مرحله اجرا رسید.
کربلایی رضا با اشاره به سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل و همچنین با معرفی پروژه های تضمین کیفیت مگاموتور گفت: پس از بررسی و آنالیز بازخوردهای صورت گرفته در نهایت ۱۰ پروژه بهبود کیفیت در معاونت تضمین کیفیت تعریف شد که ۴ مورد آن مربوط به موتور، ۳ مورد در حوزه گیربکس و ۲ مورد در حوزه اکسل است که تمامی این پروژه های کیفی تعریف شده، براساس تعامل با شرکت سایپا و بر پایه اهمیت و بیشترین فراوانی و اهداف چالشی دست یافتنی تعریف شده است.
وی همچنین با تشریح این پروژه ها گفت: در حوزه موتور پروژه بهبود کیفیت سیستم EMS و رفع مشکل روشن شدن چراغ چک، پروژه کاهش نشتی روغن از موتور، پروژه بهبود کیفیت دیسک و صفحه کلاچ تیبا و رفع مشکل تقه زدن هنگام تعویض دنده، پروژه کاهش صدای غیر عادی موتور، در حوزه گیربکس کاهش زوزه گیربکس، بهبود جاروی دنده ها و شیفتینگ، بهبود وضعیت نشتی از گیربکس و در حوزه اکسل بهبود کیفیت سیستم ترمز، بهبود کیفیت بلبرینگ ها، بهبود کیفیت طبق، در برنامه کار تضمین کیفیت مگاموتور تعریف شده و در حال انجام است.
مهندس کربلایی رضا در پایان افزود: امیدواریم به کمک خداوند متعال و با نگاه ویژه مدیریت ارشد مگاموتور و با همیاری و همدلی همه همکاران مگاموتور بتوانیم پروژه های تعریف شده را که منجر به افزایش سطح کیفی محصولات مگاموتور و در نهایت افزایش سطح رضایت خودروساز و مشتری و کاهش کلیم ها خواهد بود با موفقیت و در کمترین زمان ممکن پیش ببریم.